Religie & cultuur in de Lage Landen IKON logo publieke omroep
Lux Het Vermoeden
De Vermoeden Viering
Lux Magazine
Luxmagazine
Pasen: Ontwaakt gij die slaapt en sta op uit de dood…
    TV Ned 2 - Zondag 12 april 2009 OM 23.40 uur
    herhaling: TV Ned 2 - Zondag 4 april 2010 OM 9.17 uur
  2pasen.jpg
 

Get Microsoft Silverlight

Is na alle commotie over de schepping ook de opstanding vergane glorie?
Wat kunnen we anno 2009 nog geloven? En wat is de betekenis van de opstanding uit de dood? In LUX een kleine kroniek over de verrijzenis.

Met Pasen gedenkt het christendom de opstanding van Jezus, want op de derde dag is Hij opgestaan. Niemand was getuige van die lichamelijke verrijzenis. Er was alleen een leeg graf. Wel waren de vrouwen volgens de Evangeliën de eerste getuigen, want zij troffen het graf leeg aan. Maria Magdalena ontmoet Jezus in de gestalte van een tuinman. Noli me tangere - raak mij niet aan - zegt Jezus tegen haar. Later ontmoetten de Emmausgangers hem. Zij zagen pas dat het Jezus was toen hij het brood met hen brak.

De opstanding is een mysterie. Hoe kijken hedendaagse gelovigen en ongelovigen daar tegenaan? LUX reist af naar de Amerikaanse, in België wonende, kunstenaar Brody Neuenschwander, die een ‘Noli me tangere’-beeld maakte. Maria Magdalena verlangt ernaar om Christus aan te raken. Het geeft aan hoe beperkt we zijn in het maken van contact met de ander, vindt Neuenschwander. Op aarde en in dit lichaam loop je tegen fysieke beperkingen op. Het enige dat je kunt doen is bidden met je handen.

In Nederland bezoekt LUX fotograaf Jan van Leeuwen. Hij werd gefascineerd door een schilderij van de Emmausgangers van Jan Steen. Dit werk inspireerde hem tot het maken van zijn versie van de Emmausgangers, door middel van een zelfportret. Opstanding betekent voor hem de heelwording als mens.

Maar er zijn ook mensen die Christuservaringen hebben. Voor Thea Atsma is Christus opgestaan in haarzelf. Begrafenisondernemer en boer Lubbers gelooft heilig in de lichamelijke opstanding aan het einde der tijden. Daarom wil hij eeuwige grafrust en heeft hij een graftombe in zijn achtertuin.

Hoewel veel theologen de opstanding symbolisch interpreteren, roeit emeritus studentenpastor Cornelis Stam tegen de stroom in, want hij gelooft dat de opstanding een herschepping is. Stam pleit voor een herwaardering van het lichamelijke, het materiële.

Ook choreograaf en danser Emio Greco, die met zijn lichaam werkt, verlangt ernaar dat juist dit lichaam zal opstaan. Hij gelooft dat lichaam en geest één zijn en dat het lichaam de geest voortbrengt.

Fragment uit deze uitzending (hele uitzending hier):




Reacties

Er zijn 8 reactie(s)
Pagina: 1 2 

Naam: Sylvia van Dinter
Overgave
Waarom wordt er toch altijd zo veel geschreven over mensen die hun mening hebben vanuit studie, boeken lezen etc? het zijn allemaal aannames. ik heb het Zelf ervaren nooit uit geen een boek gehaald. Ik deed in 2003 volledige overgave aan God. In de ochtend kreeg ik een visioen en verscheen Jezus Christus aan mij. Ik stond op een kerkhofje en staarde in drie lege graven. Daarna trok mijn aandacht naar een houten kruis. Hij liet zich zien aan het kruis en stapte er daarna vanaf. Terwijl hij naar me toe kwam verschenen de stralen uit zijn Hart zoals je vaak op fotos ziet. Ik heb nog nooit in mijn leven zulke liefdevolle ogen gezien. Toen werd ik uit mijn lichaam getrokken en kwam in het Christusbewustzijn terecht. Ik werd letterlijk opgetild in het Licht als het Kind van God. Ik loste helemaal op en alleen mijn ogen waren er nog in het Christusbewustzijn. Ik kon de vibraties het sterkste onder mijn armen voelen. Nooit heb ik in mijn leven zo veel Liefde, Kracht en Eenheid ervaren. Ik hoorde Engelen zingen vier liederen. Daarna kwam ik terug in mijn lichaam en was mijn leven nooit meer hetzelfde. Ik heb jaren het ohm geluid voortdurend gehoord en heb vaak alles zijn materialiseren en de materialiseren. Vele visioenen heb ik daarna nog gehad. En Jezus en zijn Liefde zijn voor altijd bij me gebleven. Ik voel zelfs nu na tien jaar nog de vibraties die me optilden. Ik had nog nooit een boek gelezen, wist niet wat overgave was en had een hekel aan Jezus en de katholieke kerk. Ik zeg nu altijd: "Ik geloofde niet in Jezus, maar hij geloofde in mijn", Voor mij is overgave de ware opstanding en het opstaan uit de dood is het Weten. Je weet dat God bestaat en het is deel van elke cel van je wezen doordringt elke cel en seconde van je leven. Iets wat je nooit meer verlaat. Dat is ware opstanding. Draag je eigen kruis accepteer je lot en neem er verantwoording voor. Ik leef sindsdien in Liefde en Licht en zou willen dat alle mensen op aarde dit konden ervaren. Dat is mijn wens vanuit het diepste van mijn Verlichte Hart. Ik zeg altijd: "Het is niet God die ons laat lijden maar het zijn de mensen die zonder God zijn die lijden". Laat ons opstaan uit de dood van onwetendheid in het Licht, Liefde en de Kracht van De Geest van Christus. Sylvia van Dinter
Naam: Niek Kanis
Boek C. Stam nu ook op Marktplaats
Hoe boek van Cornelis Stam De opstanding van de doden is nu ook op Marktplaats te koop. Het kost € 19,90 (inclusief verzendkosten). Zijn andere boek De aarde trouw, uitgegeven bij de VU-uitgeverij, is in de boekhandel verkrijgbaar (ISBN 9 789086 591541).
Naam: Niek Kanis
Boek C. Stam nu ook op Marktplaats
Spelregels:
1. toon respect voor andermans mening
2. de reactie moet betrekking hebben op de inhoud van de uitzending
3. reageer met korte bondige teksten
4. racistische teksten of ander haatzaaiend materiaal wordt verwijderd.
5. speel niet op de man
Naam: Niek Kanis
Boek C. Stam
Het boek De opstanding van de doden is uitverkocht bij Boekencentrum, maar is nog wel verkrijgbaar bij de schrijver zelf.
Naam: redactie LUX
boek C Stam
Het boek van Cornelis Stam, wat in de uitzending aan bod komt, is zijn proefschrift: de opstanding van de doden en is bij Boekencentrum uitgegeven. Dan is er nog het voor een breder publiek geschreven boekje de aarde trouw, verschenen bij VU uitgeverij in 2007. Deze is via bol.com te bestellen.




U kunt hier reageren. Uw reactie verschijnt direct online.
Naam
E-mail
Uw emailadres wordt NIET gepubliceerd
Titel  
Reactie  
Verificatie code
 
  Type bovenstaande verificatie code

(Code is NIET hoofdlettergevoelig)

 

  Pasen: Ontwaakt gij die slaapt en sta op uit de dood…

Bekijk Uitzending   Reageer

De humanitaire missie van Ineke Koops  Vorige
  lux
Zingeving op de Zuidas  Volgende
  lux

LINKS


 
 
     
    ---